سایت سرگرمی و تفریحی هما

سایت سرگرمی و تفریحی هما

برترین مطالب اینترنتی
سایت سرگرمی و تفریحی هما

سایت سرگرمی و تفریحی هما

برترین مطالب اینترنتی

مراقب ایمیل هایتان باشید


بعد از سال‌ها استفاده از سرویس ایمیل یا همان نامه‌های الکترونیکی،‌ خیلی سخت است که روزی بر حسب عادت ببینید قادر به وارد شدن به سایت مورد نظر نیستید، زیرا وقتی وارد ایمیل‌ خود می‌شوید ناگهان با صفحه‌ای سفید برخورد می‌کنید که قبل از شما شخص دیگری تمام نامه‌های شما را پاک کرده است.  

اگرچه برخی مثل نگارنده هیچ‌گاه اطمینان کامل به ادوات الکترونیکی ندارند و همواره نسخه پشتیبانی از مدارک و فایل‌های ضروری خود را در گوشه دیگری نیز نگهداری می‌کنند، اما اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید که با خیال راحت تمام اسناد و مدارک ضروری خود را بدون هیچ نسخه پیشتیبانی در سرویس‌های ایمیل خارجی نگهداری می‌کنید، بنا به دلایلی که در ادامه می‌آید باید در این عادت خود تجدید نظر کنید.

نخست آن که فراموش نکنید سرویس ایمیل که متاسفانه یا خوشبختانه بالغ بر 90 درصد ما ایرانی‌ها از خدمات ‌دهندگان خارجی دریافت می‌کنیم، کاملاً رایگان بوده که معنا و مفهوم آن این است که شرکت سرویس‌دهنده هیچ مسوولیتی را در قبال از بین رفتن اطلاعات شما نمی‌پذیرد. به قولی دندان اسب پیشکشی را نمی‌توانید بشمارید.

اگرچه در سال‌های گذشته سرقت کلمه عبور ایمیل‌ها امری مرسوم بوده و هر از چندگاهی هزاران کلمه عبور کاربران لو می‌رفت،‌ اما خبرهای هفته گذشته که توجه رسانه‌های زیادی را نیز به خود جلب کرد، نشان می‌دهد که خرابکاران اینترنتی گویی به روش جدیدی برای سرقت گسترده کلمات عبور دست یافته‌اند.

در روزهای گذشته و بازهم در عملیاتی سازمان‌یافته که هنوز هم ریشه‌های آن ناشناخته مانده است، ده‌ها هزار نشانی ایمیل کاربران و مهم‌ترین شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ایمیل یعنی یاهو، مایکروسافت‌ و گوگل به سرقت رفت.

ظاهرا هکرها در اقدامی ‌هماهنگ توانسته‌اند کلمه عبور هزاران کاربر این شرکت‌ها را به دست آورند و آن را در اینترنت پخش کنند. به این ترتیب زنگ خطر جدیدی در ضریب امنیت خدمات این غول‌های رایانه‌ای به صدا درآمده است.

ماجرا از این قرار بود که چندی پیش یک سایت خبری از طریق فرد ناشناسی مطلع شد که اشتراک هزاران کاربر سرویس ایمیل مایکروسافت‌ موسوم به ‌هات‌میل هک شده است. فهرست کلمات رمز ‌هات‌میل بیشتر از 10 هزار مشترک از حرفA شروع می‌شد و تا حرفB ادامه داشت. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود این تنها بخشی از کل اطلاعات به سرقت رفته باشد و در روزهای آینده بخش‌های دیگری از این سرقت آشکار خواهد شد.

بلافاصله بعد از این ماجرا مسوولان امنیتی شرکت مایکروسافت‌ طی بیانیه‌ای اعلام کردند که متوجه شده‌اند طی چند هفته گذشته هزاران کاربر از طریق سایت‌های مخرب مورد هدف قرار گرفته‌اند. اگرچه این شرکت آب پاکی را روی دست کاربرانش ریخت و اعلام کرد بررسی‌های ما نشان می‌دهد مشکل به وجود آمده ربطی به بانک‌های اطلاعات مایکروسافت‌ یا فرآیند کار با ایمیل‌ها ندارد.

بعد از آن نیز خبر رسید که کاربران سرویس ایمیل یاهو و گوگل هم از این حملات در امان نمانده‌اند.

این موضوع نیز با تایید سخنگوی شرکت گوگل همراه بود و وی اعلام کرد، بتازگی از این سرقت گسترده هویت آگاه شده‌اند که در آن هکرها به اطلاعات کاربر در حساب‌های ایمیل دسترسی پیدا کرده‌اند.

در نهایت نیز این شرکت‌ها به کاربرانشان توصیه کردند تا هر چه سریع‌تر نسبت به تغییر کلمه عبور خود اقدام کنند. اگرچه علی رغم هشدارهای گوگل، یاهو و مایکروسافت‌ به نظر نمی‌رسد که کاربران هنوز آن را جدی گرفته باشند.

ولی ما به شما توصیه می‌کنیم حتی در صورت تغییر کلمه عبورتان نسخه پشتیبانی از فایل‌ها و مدارک ضروری خود را داشته باشید.

طبیعی است وقتی کلمه عبور سرقت می‌شود، تغییر مجدد آن فقط کمی ‌وقت هکر را می‌گیرد و ایشان با روش‌هایی که بلد هستند به کلمه رمز جدید دسترسی می‌یابند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد