سایت سرگرمی و تفریحی هما

سایت سرگرمی و تفریحی هما

برترین مطالب اینترنتی
سایت سرگرمی و تفریحی هما

سایت سرگرمی و تفریحی هما

برترین مطالب اینترنتی

نکاتی جالب در مورد مریخ


تا کنون بیش از 100 هزار داوطلب برای حضور در جمع پیشگامان نخستین مستعمره انسانی بر سطح مریخ ثبت‌نام کرده‌اند.
نام این سیاره از خدای جنگ روم باستان (Mars) گرفته شده است؛ این سیاره بدلیل وجود اکسید آهن بر سطح آن، قرمز رنگ دیده می شود و به همین دلیل به سیاره سرخ نیز شهرت دارد.  
 
مریخ چهارمین سیاره نزدیک به خورشید و کوچکترین سیاره در منظومه شمسی محسوب می شود؛ قطر سیاره سرخ یک دوم زمین (شش هزار و 800 کیلومتر) و مساحت آن برابر مساحت خشکی های روی زمین است.
 
طول شب و روز در مریخ کمی طولانی تر از زمین یعنی معادل 24 ساعت و 37 دقیقه است و چرخش سیاره بدور خورشید یا هر سال مریخی نیز 687 روز زمینی بطول می انجامد؛ این سیاره مانند زمین دارای چهار فصل است.
 
نخستین رصد تلسکوپی این سیاره توسط «گالیلئو گالیله» ریاضیدان و ستاره شناس ایتالیایی در سال 1610 میلادی انجام شد.
 
شواهد مستدلی از جریان داشتن آب به شکل مایع در گذشته باستانی این سیاره بدست آمده است و مشاهدات صورت گرفته توسط مدارگرد اکتشافی مارس (MRO) ناسا حاکی از احتمال جریان داشتن آب در گرم ترین ماه ها در این سیاره است.
 
دومین کوه بلند در مجموعه سیارات منظومه شمسی در مریخ وجود دارد؛ کوه المپ (Olympus Mons) به ارتفاع 22 کیلومتر، جوانترین کوه آتشفشانی این سیاره محسوب می شود.
 
فوبوس و دیموس دو قمر شناخته شده مریخ هستند که اندازه ای کوچک و شکل نامنظم دارند؛ این دو قمر نخستین بار در سال 1877 میلادی شناسایی شدند.
 
سیاره سرخ دارای جو نازکی است که متشکل از 95 درصد دی اکسید کربن، سه درصد نیتروژن، 1.6 درصد آرگون و مقداری آب و اکسیژن است.
 
در حال حاضر سه مدارگرد شامل مارس اودیسه، مارس اکسپرس و مدارگرد اکتشافی مریخ (MRO) به همراه دو مریخ نورد فرصت و کنجکاوی در حال بررسی و جمع آوری اطلاعات از فضا و بر روی سطح سیاره هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد