سایت سرگرمی و تفریحی هما

سایت سرگرمی و تفریحی هما

برترین مطالب اینترنتی
سایت سرگرمی و تفریحی هما

سایت سرگرمی و تفریحی هما

برترین مطالب اینترنتی

سالمندان هر روز سه گردو بخورند


دکتر محمدجواد حسین‌زاده متخصص تغذیه با بیان این که مشکلات عاطفی و افزایش افسردگی، دریافت مواد غذایی در سالمندان را دچار مشکل می‌کند، گفت: این روند می‌تواند سوءتغذیه سالمندان را به همراه داشته باشد.
این متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با ایسنا با اشاره به شیوع چاقی در سالمندان گفت: افزایش توده چربی در بدن سالمندان خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.  

وی با بیان این که با توجه به تغییراتی که در ساختار بدن افراد سالمند رخ می‌دهد، میزان چربی نسبت به سال‌های قبل این افراد افزایش و نیاز به انرژی کاهش می‌یابد، گفت: بدن سالمندان نیازی به کالری و انرژی زیاد ندارد و اگر در تغذیه آنان دقت نشود، اضافه دریافت مواد خوراکی موجب افزایش چربی در بدنشان می‌شود.

دکتر حسین‌زاده کم‌تحرکی را یکی از ویژگی‌های دوران سالمندی دانست و تصریح کرد: کالری تجمع یافته در بدن به دلیل کم‌تحرکی نمی‌سوزد و افزایش وزن را به همراه خواهد داشت. لذا برای جلوگیری از افزایش وزن در این دوران توصیه می‌شود سالمندان بسته به وضعیت جسمانی‌، به فعالیت‌های فیزیکی خود توجه کنند و آنها را افزایش دهند.

وی با بیان این که سالمندان باید تناسب هرم غذایی خود را حفظ کنند، اضافه کرد: میزان نیاز سالمندان به پروتئین افزایش می‌یابد. در عین حال نباید مجموع کالری دریافتی آنها بیشتر شود.

این متخصص تغذیه با بیان این که سالمندان به میزان دریافت پروتئین مورد نیاز بدن خود توجه نمی‌کنند در توضیح گفت: این افزایش نیاز به دلیل تغییرات در دستگاه گوارش در دوران سالمندی و این که در کار آنزیم‌های شکننده پروتئین در دستگاه گوارش اختلالاتی ایجاد می‌شود و مشکلات جذبی به وجود می‌آورد، روی می‌دهد.

وی با اشاره به عدم مصرف شیر توسط برخی سالمندان به دلیل مشکلات گوارشی به آنان توصیه کرد، از منابع دیگری برای دریافت کلسیم استفاده کنند و مصرف روزانه ماست و دیگر مشتقات شیر را برای جذب کلسیم ایده‌آل دانست.

دکتر حسین‌ز‌اده در ادامه بر مصرف حداقل گوشت قرمز به دلیل داشتن اسید چرب اشباع شده تأکید کرد و گفت: مصرف تنها 2 تا 3 بار در هفته گوشت قرمز کم‌چرب به افراد سالمند توصیه می‌شود.وی با تأکید بر مصرف گوشت سفید مانند مرغ و ماهی افزود: در طبخ گوشت سفید باید سرخ کردن گوشت را به حداقل رساند یا حذف کرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سالمندان را به استفاده مناسب و در حد نیاز میوه و سبزیجات توصیه کرد و گفت: سالمندان علاوه بر مشکلات دندانی برای مصرف سبزیجات در دریافت فیبر و پروتئین‌های میوه و سبزیجات به دلیل مشکلات گوارشی ناتوان هستند و می‌توانند به‌طرق دیگر مانند مصرف آب‌میوه‌ها و سبزیجات این مشکلات را حل کنند؛ چرا که مصرف میوه و سبزیجات در کنترل و پیشگیری بیماری‌ها به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به مشکل یبوست در سالمندان، آن را ناشی از تغییراتی که در جدار دستگاه گوارش ایجاد شده دانست و گفت: تغییر شکل در عضلات و کم‌تحرکی سالمندان و کهولت سن از عوامل مهم یبوست در این افراد است و مصرف میوه و سبزیجات مناسب و به هنگام می‌تواند علاوه بر اثرات مفید ذکر شده در رفع یبوست چاره‌گشا باشد.

دکتر حسین‌زاده در ادامه‌ به سالمندان توصیه کرد، از چربی‌های اشباع‌شده با منشأ حیوانی کمتر استفاده کنند. روغن زیتون و زیتون جایگزین مناسبی برای روغن‌های اشباع‌شده است؛ چرا که می‌تواند جنبه حفاظتی برای عروق سالمندان ایجاد کند و جایگزین مناسب دیگر روغن‌ها باشد.وی مصرف روزانه 1 تا 3 گردو را به دلیل داشتن امگا 3 به سالمندان توصیه کرد و افزود: گردو جزو روغن‌های بافت گیاهی است که می‌تواند جنبه حفاظتی برای عروق سالمندان داشته باشد.

این متخصص تغذیه احتمال ابتلای سالمندان به سوءتغذیه را بسیار بالا دانست و گفت: سوءتغذیه می‌تواند برای سالمندان که در معرض تغییرات سیستم دفاعی هستند، خطر ابتلا به انواع عفونت‌ها را افزایش دهد.

وی یکی از ویتامین‌های مورد نیاز سالمندان را ویتامین D دانست و گفت: افراد سالمند با وجود تغییرات استخوانی و عدم توان حرکت، کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند و این امر زمینه ایجاد پوکی استخوان در سالمندان را افزایش می‌دهد.

دکتر حسین‌زاده یکی دیگر از ویتامین‌های مورد نیاز سالمندان را ویتامین 12 B معرفی کرد و یکی از دلایل کمبود این نوع ویتامین در سالمندان را اشکالاتی در جذب 12 B در دستگاه گوارش دانست و گفت: به دلیل کهولت سن، موادی که از دیواره معده برای هضم و جذب 12 B ترشح می‌شوند، دچار مشکلاتی می‌شوند و در درازمدت باعث کمبود ویتامین 12 B در سالمندان می‌شود. ویتامین 12 B در شیر، پنیر و تخم مرغ یافت می‌شود.وی در پایان مصرف روزانه‌ 6 تا 8 لیوان آب را به سالمندان توصیه کرد و گفت: سالمندان به دلیل تغییر در مرکز حساسیت به تشنگی که در اثر کهولت سن به وجود می‌آید، احساس تشنگی نمی‌کنند و از مصرف آب خودداری می‌کنند. در حالی که سالمندان نیز به آب فراوان نیازمند هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد